Τρίτη, 29 Ιουνίου 2010

ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ

"Kι αν εβλεπα ουρανο και κολαση να αφανιζονται
και δεν περιμενα ουτε ανταμοιβη ουτε τιμωρια
για χαρη κ μονο της αγαπης θα αγαπουσα"
          Φραγκισκος  Ξαβιε,1506-1552

Μπορει κανεις να μιλησει για την αγαπη ξεγλυστρωνας απο αφορητα, γλυκαναλατα κλισε?
Πως μπορεις να προσεγγισεις ενα τετοιο θεμα? Μπορεις να το περιγραψεις?
Οχι βεβαια.
Για αυτο κ η συγκεκριμενη αναρτηση ειναι καταδικασμενη σε αποτυχια.
Γιατι η αγαπη δε περιγραφεται. Μονο νιωθεται. Οταν κοιταζεις αυτο που αγαπας,
παγωνει οχι μονο ο χρονος αλλα κ οι λεξεις.
Το κορμι μπορει να φλεγεται αλλα ο νους ειναι παγωμενος. Ακινητοποιημενος.
Βυθισμενος σε ενα βλεμμα που φερνει την Αιωνιοτητα κοντα σου.
Κ η Αιωνιοτητα γινεται για πρωτη φορα χειροπιαστη.
Μπορεις να την αγγιξεις, να τη μυρισεις, να τη γευτεις.
Την ωρα εκεινη δεν υπαρχει ο κυνισμος της θνητοτητας, την ωρα εκεινη οι αυταπατες που ενωνονται καταφερνουν κ δημιουργουν πραγματικοτητες.

Αλλα ακομα κ οταν η αυταπατη θυμηθει τον εαυτο της,
ειναι δυνατον παρολα αυτα, να μας αποτρεψει απο το να πεταξουμε
η βεβαιοτητα της Πτωσης?
Σαφως κ ειναι. Το βλεπεις παντου γυρω σου. Θρυμματισμενος απο την αβεβαιοτητα,
ο ανθρωπος μαθαινει να τη ζηταει. Να αποδεχεται την αβεβαιοτητα ως μονη του αληθεια.
Να αποδεχεται τον θανατο των ονειρων του απο το φοβο του πονου οταν το ονειρο τελειωσει.

Φοβαται ο ανθρωπος σημερα να πληγωθει, εχασε την ικανοτητα του να πληγωνεται.
Ετσι, αναφωνει θριαμβευτικα τον θανατο τον ονειρων του.
Τον θανατο της αγαπης.
Love will tear us apart someday.
Γιατι να διαλυθω? Δε θελω να υποφερω!
Ετσι υψωνω ενα τοιχο αναμεσα σε σενα κ σε μενα. Θωρακιζομαι.
Απο τον φοβο μηπως πονεσω, ποναω καθημερινα.
Απο τον φοβο μηπως με σκοτωσεις, αυτοκτονω καθε μερα μονος μου.
Θυσιαζοντας ο,τι πολυτιμοτερο μου εχει απομεινει.
Δε θελω ΕΣΥ να μου το σκοτωσεις καποτε.
Προτιμω να το σκοτωσω ΕΓΩ.
Αλλωστε γιατι να το κανουμε δυσκολο? Γιατι να μην ειμαστε ειλικρινεις κ να μη παραδεχτουμε εξαρχης οτι το ΣΕ ΑΓΑΠΩ μας δε θα ειναι παντοτινο?
Αλλα, οπως κ τα αλλα ΣΕ ΑΓΑΠΩ, θα κρατησει μονο για μια στιγμη?

Μια απαντηση σε ολα αυτα απο τον Γαλλο φιλοσοφο Ζαν Λυκ Μαριον,
απο το βιβλιο του "ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ"

"Οταν λεω "Σ'αγαπω για μια στιγμη, προσωρινα".
σημαινει "Δε σε αγαπω καθολου" κ δεν ειναι παρα μια επιτελεστικη αντιφαση.
Να κανω ερωτα για ορισμενο χρονο ισοδυναμει με το να μη κανω ερωτα,
να μην κανω τον εραστη. Βεβαια, μπορω να πω "Σ'αγαπω" αμφιβαλλοντας σαφως αν θα μπορεσω
(κ αν θελω να μπορεσω) να αγαπησω για παντα, μαλιστα με την οιονει βεβαιοτητα οτι σε λιγο θα φανω ανεπαρκης,
αλλα δε μπορω ποτε να το πω χωρις να κρατησω ανοιχτη μια ελαχιστη εστω δυνατοτητα
(απλως μια δυνατοτητα)
τη φορα αυτη να αγαπησω για παντα, μια για παντα.
Χωρις τη δυνατοτητα αυτη, οσο μικρη κ αν ειναι, οχι μονο δεν θα μπορουσα ψυχολογικα να με φανταστω να κανω ερωτα
-κ ακομα λιγοτερο,να το κανω πραγματικα-
αλλα οπωσδηποτε θα καταδικαζα τον εαυτο μου να πει ψεμματα.

Κ το ψεμμα αυτο δεν θα απογοητευσει απλως τον αλλον
(που ισως δε τρεφει καθολου ψευδαισθησεις κ δε ζηταει τοσα)
,κυριως θα μας εμποδισει κ τους δυο να κανουμε ερωτα.
Θα ανταλλαξουμε ασφαλως καποιες κουβεντουλες κ στην καλυτερη (η στην χειροτερη)
περιπτωση θα καταληξουμε με μια συνουσια,
αλλα αυτο δε σημαινει οτι θα κανουμε ερωτα.
Γιατι κανενας απο τους δυο δεν θα πραγματοποιησει την ερωτικη αναγωγη κ δε θα φτασει στη κατασταση του εραστη. Το ιδιο το ερωτημα του ερωτα θα εξαφανιστει.
Αντιθετα, αν μενει μια δυνατοτητα αιωνιοτητας ,οσο ισχνη κ αν ειναι,
ακομα κ η εξαφανιση ως το τελος του "Σ'αγαπω", δεν θα καταργησει αυτο που μια φορα επιτευχθηκε- οτι καναμε ερωτα σαν εραστες.
Κ θα μεινει για δεδομενο παντα οτι υπηρξε μια φορα κι εναν καιρο μια ερωτικη αναγωγη,
που την επικυρωσε ενας ορκος.
Αυτα που μετανιωνουμε, αυτα που νοσταλγουμε, η αισιοδοξια της μνημης αντλουν τη νομιμοτητα κ την αξια τους απο αυτο το "Θα σ'αγαπω για παντα" που μπορεσα να πω
(χωρις ισως να μπορεσω να το πραγματωσω ΑΛΛΑ Κ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΨΕΥΔΟΜΑΙ)
Η υποσχεση αιωνιοτητας προστατευει ακομα κ τους εραστες που δε μπορεσαν να τη κρατησουν κ τους εξασφαλιζει μια για παντα οτι εγιναν,οτι ειναι,εραστες"

14 σχόλια:

  1. Καλημερα φιλε celin!

    Δυσκολο θεμα και μαλιστα συνεπεσε σε ημερα...
    απεργιας, oποτε η αγαπη ερχεται σε δευτερη μοιρα οταν οι αναγκες το επιβαλλουν! ;)
    Χωρις να διαφωνω με τον φιλοσοφο Ζαν Λυκ Μαριον απλα να πω οτι σ ενα τετοιο θεμα δε νομιζω οτι χρειαζονται αναλυσεις. Απλα ας γευθει κανεις την εμπειρια και ας προσπαθησει να βγαλει τα συμπερασματα του...για "ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ" που ειναι για τον καθενα μοναδικο!

    Πολλους χαιρετισμους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανεξάντλητο από λόγια το σημερινό σου θέμα. Έχουν γραφτεί, από αρχαιοτάτων χρόνων και σε όλους τους πολιτισμούς, ύμνοι περί "Έρωτος και άλλων δαιμονίων(!)," και παραμένει ίσως το πιο επικαιρο και διαχρονικό θέμα ανά τους αιώνες. Αδυνατώ να το αναλύσω απλώς θέλω να πω πως ο έρωτας και η αγάπη έχουν μεταξύ τους ουσιαστικές διαφορές. Ο έρωτας σαν συναίσθημα είναι έντονο με πολλές εναλλαγές, απογοητεύσεις, ενθουσιασμούς, ακρότητες κλπ κλπ. Ενώ η αγάπη, όταν εδραιωθεί, είναι συναίσθημα δυνατό και σταθερό. Τι προτιμώ; Έρωτα ή αγάπη; Ε ο συνδιασμός τους, "αιώνια ερωτευμένη με αυτόν που αγαπώ" δε θα με χαλούσε ΚΑΘΟΛΟΥ...
    Αμπελοφιλοσοφίες πρωινιάτικες :-Ρ
    καλημέρα :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεια σου φιλη elva!
    To γραφω κ παραπανω,
    "Πως μπορεις να προσεγγισεις ενα τετοιο θεμα?Μπορεις να το περιγραψεις?
    Οχι βεβαια.Για αυτο κ η συγκεκριμενη αναρτηση ειναι καταδικασμενη σε αποτυχια."

    Οποτε,ο,τι κ να λεει ειτε ο Μαριον,ειτε εγω,το δικιο ειναι με το μερος σου,σε ενα τετοιο θεμα δε χρειαζονται αναλυσεις,μονο βιωμα της εμπειριας!

    ΥΓ Παντως,μιας που λες για τις απεργιες,ο ερωτας εχει μεσα του το στοιχειο της εξεγερσης κ σε μια εποχη απροσωπη κ σκληρη,αποτελει μια πραξη αντιστασης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λενα,πως να το αναλυσουμε?δεν αναλυεται!Παντα θα θελουμε να μιλησουμε για αυτο,να το περιγραψουμε,να βρισκουμε αιτιες κ εξηγησεις κ παντα θα αποτυγχανουμε.
    Παντα θα αποτυγχανουμε κ παντα θα το ξαναπροσπαθουμε.Κ το να αγαπαμε,κ το να μιλαμε για αυτο!
    "Ερωτας η αγαπη?"
    Κ τα 2.Γιατι οχι?

    ΥΓ Εμενα παντως μου αρεσουν οι αμπελοφιλοσοφιες!Φαινεται αλλωστε,καθε 2μερο γραφω κ μερικες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αααα l'amour... :))

    Εγώ έχω τη γνώμη ότι χάνει κανείς τον έρωτα, μόλις τον θεωρήσει αιώνιο. Η προσωρινότητα κρατάει το αίσθημα ζωντανό. Εννοώ συνειδητά.
    Όσο για την αγάπη, για μένα αφορά αυτόν που γνωρίζουμε αληθινά. Μπορεί κανείς να αγαπά μόνο κάποιον που γνωρίζει.

    Μ' άρεσε πολύ που τόλμησες τέτοιο θέμα. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. riski,εγω πιστευω το ακριβως αντιθετο,οτι δηλαδη αν δεν υπαρχει μια υποψια εστω αιωνιοτητας,δεν ειναι ερωτας αλλα κατι αλλο!
    Γιατι αν ειναι να ξεκινησουμε με συμβιβασμους κ παραδοχη της-οντως υπαρκτης-ματαιοτητας,τοτε,εγω προτιμω να μη το ξεκινησω καθολου!
    Μια πραξη Πιστης,ενα αλμα στο κενο ειναι ο ερωτας.Ναι,μαλλον θα πεσεις.Αλλα κ τι εγινε?
    "ειναι δυνατον παρολα αυτα,να μας αποτρεψει απο το να πεταξουμε η βεβαιοτητα της Πτωσης?"
    celin says!!

    Οσον αφορα το τολμημα,χαιρομαι που σε βρισκει συμφωνη!Ειναι οντως τολμημα γιατι ευκολα μια τετοια αναρτηση μπορει να προκαλεσει τη χλευη πολλων.

    Διαβασα κ στο post του old boy μια σχετικη απογοητευση σου για τη σημερινη διαδηλωση.Τη γνωμη μου στην εχω μισοπει,τις θεωρω πληρως αναποτελεσματικες στη παρουσα φαση τουλαχιστον.Για πολλους λογους που θα χρειαστει μια ολοκληρη αναρτηση για να τους παραθεσω.Χιλιες φορες προτιμοτερο αυτο που κανετε στη συνοικια σου.Αγνο,αυθορμητο κ μακρυα απο Παπαχρηστους κ Παναγοπουλους.
    Οσον αφορα τις μορφες αντιστασης,θα φανουνε στο μελλον ποιες ειναι καταλληλες.Η Αναγκη κ μονο η Αναγκη θα τις διαμορφωσει.
    Οποια αντισταση δε τη διαμορφωνει η Αναγκη,ειναι καταδικασμενη στην αυτοακυρωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όπως και οι προηγούμενοι είπαν, το θέμα έχει αχανές πλάτος κι άλλο τόσο βάθος. Επομένως, μόνο κάποιες πλευρές του μπορεί να θίξει κανείς...
    Εγώ θα σταθώ στη δύναμη του συναισθήματος ή, αν θέλεις, βιώματος που δίνεις πολύ εύστοχα:
    "Αλλά ακόμα κι όταν η αυταπάτη θυμηθεί τον εαυτό της, είναι δυνατόν παρ' όλα αυτά, να μας αποτρέψει από το να πετάξουμε η βεβαιότητα της Πτώσης;"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. επιτελους ωραια θεματα ..Θα το διαβασω αργοτερα με την ησυχια μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φιλη Υπατια,χαιρομαι πολυ που στεκεσαι στην αγαπημενη μου φραση!Αν κ οπως τη κοιταζω,θελω να τη διορθωσω,δεν ειναι βεβαιοτητα η Πτωση αλλα απλως ενα ενδεχομενο.Οσο ισχυρο κ αν ειναι,παραμενει ενδεχομενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Νοσφερατε,διαβασε το αργοτερα με την ησυχια σου κ ελα να μου πεις τη γνωμη σου,
    κ μιας που τελευταια μου εχεις προτεινει καποια βιβλια,να σου προτεινω κ εγω το βιβλιο του Μαριον,ειμαι 100% βεβαιος οτι εσυ συγκεκριμενα θα το γουσταρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κ μια διευκρινιση που επρεπε να εχω κανει,
    ο Ζαν Λυκ Μαριον,το γραφει κ στο βιβλιο του οτι χρησιμοποιει τη λεξη "εραστες" με την αρχαια της σημασια,(απο το ερω-ερωμενος),εραστες δηλαδη ειναι 2 ανθρωποι που αγαπιουνται.
    [Εδω νομιζω οτι θα ειναι χρησιμη μια ετυμολογικη αναλυση απο την Υπατια,που ως φιλολογος,θα ξερει να μας διαφωτισει!]
    Δεν τη χρησιμοποιει με την εννοια της καθομιλουμενης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. με την ευκαιρια δες την αναρτηση μου για τοΒιβλιο του Σεβαστακηη ΚΟΝΟΤΟΠΗ ΧΩΡΑ με ..αποσπασματα

    http://nosferatos.blogspot.com/2010/06/life-style-90_29.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Tην ειδα την αναρτηση κ της εριξα μια βιαστικη ματιά,σύντομα θα της δείξω τη δέουσα προσοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. DEW KAI THN ETIKETA ερωτισμος
    http://nosferatos.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%82

    ΑπάντησηΔιαγραφή